събота, 22 март 2008 г.

Тестове на новата мачта

Още по коледа с LZ2NKM и LZ4UX си взехме по една алуминиева телескопична мачта. Успях да си я взема от Велико Търново чак в средата на февруари, но така или иначе зимата нямаше да ми позволи да я пробвам. Чак днес успях да случа на хубаво време и да изляза малко сред природата за да опитам портативния късовълнов setup. Може да се каже, че успешно проверих готовноста да работя в екстремни условия при бедствия и аварии. Връзката на КВ беше проверена с 9X0R - но за това, мааалко по-късно.

Вдигането на телескопичната мачта от сам човек се оказа не много лесно упражение. С малко мислене обаче се оказа, че има начин. Ето и как става:
С няколко опита на вдигане и сваляне се определя каква да е дължината на две от обтяжките (обикновенно въжените, за трета "обтяжка" служи самата диполна антена). Дължината им трябва да е такава, че при вдигане на нужната височина, мачтата да се окаже обтегната към двете точки. Удобно е при това вдигане, с преместване на мачтата, да се намери точка в която мачтата стои вертикално. В момента в който мачтата е обтегната към две точки, можем да хванем антената и обтегната (за да не падне мачтата) да я опънем към третата точка към която ще е фиксирана. Цялото упражнение отнема 5-10 минути. Препоръчвам при вдигането автомобила да бъде преместен достатъчно с цел избягване на поражения при евентуално падане на мачтата.

За фиксация на обтяжките към земята и при липса на специално направени такива, може да се използват по-големи отверки забити под ъгъл в земята.
Аз успях да вдигна само 4 секции от 6-те, като при това височината беше около 7 метра. Антената за 14 MHz която сложих започваше на около 1 метър от върха на мачтата и завършваше около 50-60см. над земята. Това не беше най-добрия вариант и следващия път ще опитам да използвам някое дърво.






Няма коментари: